domingo, 3 de junio de 2012

Without promotion happens something terrible: nothing! (P.T. Barnum)


 E.E.U.U, 1810. De família de comerciants P.T. Barnum ja apuntava maneres als 20 anys, quan va crear el seu primer negoci, un diari. No va ser fins el 1834, però, que es va iniciar en el món pel qual és conegut, el món de l’entreteniment i el show. Al llarg de la seva vida va ser propietari de diversos espectacles i museus com el Barnum’s Grand Scientific and Musical Theatre, Scudder’s American Museu o el P.T. Barnum’s Grand Traveling Museum, Menagerie, Caravan & Hippodrome.
El cert és que P.T. Barnum és conegut essencialment per les seves tècniques faltes de transparència i és que des de ben jove va començar a lucrar-se a partir de la manipulació, el que el va portar tant a la presó com a l’èxit professional. Actualment el sector de les Relacions Públiques atribueix part de la seva imatge negativa a aquest personatge ja que tot i que algunes aquestes tècniques són encara utilitzades, va encaminar aquesta pràctica de la comunicació envers l’engany. A més a més de ser considerat un dels iniciadors de les Relacions Públiques és considerat un dels pares del marketing modern; la seva mentalitat oberta per l’època i les seves inquietuds personals el van portar a innovar en gran mesura en aquests àmbits.
Fins el moment, els anunciants utilitzaven la premsa com a eina de promoció a partir d’espais publicitaris que compraven als diaris. Tanmateix, aquest personatge va trobar la manera d’aparèixer a la premsa de forma gratuïta mitjançant la publicity. Va arribar un punt en que no feia espectacles per enriquir-se, creava esdeveniments el més estrany possible per ser notícia i que els mitjans de comunicació en parlessin. Val a dir que en moltes ocasions era ell mateix qui redactava les seves pròpies publicacions.

P.T. Barnum va escriure diversos llibres, la majoria d’ells enfocats a la seva figura i a com fer diners: The life of P.T. Barnum, Art of Getting Money or Golden Rules for Making Money... Aquests llibres, en especial Art of Getting Money, són interessants de llegir per adonar-se d’on provenen alguns d’aquells coneixements que acostumem a donar per vàlids i habituals. Són coneixements que semblen lògics però que no sempre ho han sigut. Avui dia i en comparació amb els temps de Barnum les Relacions Públiques, que són una disciplina transversal, estan molt estudiades. Hi ha molts autors que han postulat les seves teories de la comunicació però en temps de Barnum no hi havia massa sistematitzacions.





Barnum no és un personatge rellevant en el món de la redacció perquè les seves aportacions, lluny de ser comparables a les aportacions de molts professionals que han dedicat la seva vida professional a l’escriptura, estan enfocades a altres àmbits de les relacions públiques. Tot i així, l’ús que va saber donar-li a la redacció va ser tan eficaç que no només va enriquir-se amb ella sinó que va portar-lo a ser reconegut encara avui dia. Gràcies a la redacció va donar-se a conèixer arreu del món i va deixar llibres que a més a més de reflectir l’estil de vida de l’època ens transmeten els inicis de les relacions públiques.
Clara Rodriguez - Mousse de fresa


No hay comentarios:

Publicar un comentario