E.E.U.U, 1810. De
família de comerciants P.T. Barnum ja apuntava maneres als 20 anys, quan va
crear el seu primer negoci, un diari. No va ser fins el 1834, però, que es va
iniciar en el món pel qual és conegut, el món de l’entreteniment i el show.
Al llarg de la seva vida va ser propietari de diversos espectacles i museus com
el Barnum’s Grand Scientific and Musical Theatre, Scudder’s American Museu o
el P.T. Barnum’s Grand Traveling Museum, Menagerie, Caravan & Hippodrome.
El cert és que P.T.
Barnum és conegut essencialment per les seves tècniques faltes de transparència
i és que des de ben jove va començar a lucrar-se a partir de la manipulació, el
que el va portar tant a la presó com a l’èxit professional. Actualment el
sector de les Relacions Públiques atribueix part de la seva imatge negativa a
aquest personatge ja que tot i que algunes aquestes tècniques són encara
utilitzades, va encaminar aquesta pràctica de la comunicació envers l’engany. A
més a més de ser considerat un dels iniciadors de les Relacions Públiques és
considerat un dels pares del marketing modern; la seva mentalitat oberta per
l’època i les seves inquietuds personals el van portar a innovar en gran mesura
en aquests àmbits.
Fins el moment, els
anunciants utilitzaven la premsa com a eina de promoció a partir d’espais
publicitaris que compraven als diaris. Tanmateix, aquest personatge va trobar
la manera d’aparèixer a la premsa de forma gratuïta mitjançant la publicity. Va arribar un punt en que no
feia espectacles per enriquir-se, creava esdeveniments el més estrany possible
per ser notícia i que els mitjans de comunicació en parlessin. Val a dir que en
moltes ocasions era ell mateix qui redactava les seves pròpies publicacions.
P.T. Barnum va
escriure diversos llibres, la majoria d’ells enfocats a la seva figura i a com
fer diners: The life of P.T. Barnum, Art of Getting Money or Golden Rules for
Making Money... Aquests llibres, en especial Art of Getting Money, són interessants de llegir per adonar-se d’on
provenen alguns d’aquells coneixements que acostumem a donar per vàlids i
habituals. Són coneixements que semblen lògics però que no sempre ho han sigut.
Avui dia i en comparació amb els temps de Barnum les Relacions Públiques, que
són una disciplina transversal, estan molt estudiades. Hi ha molts autors que
han postulat les seves teories de la comunicació però en temps de Barnum no hi
havia massa sistematitzacions.
Barnum no és un
personatge rellevant en el món de la redacció perquè les seves aportacions,
lluny de ser comparables a les aportacions de molts professionals que han
dedicat la seva vida professional a l’escriptura, estan enfocades a altres
àmbits de les relacions públiques. Tot i així, l’ús que va saber donar-li a la
redacció va ser tan eficaç que no només va enriquir-se amb ella sinó que va portar-lo
a ser reconegut encara avui dia. Gràcies a la redacció va donar-se a conèixer
arreu del món i va deixar llibres que a més a més de reflectir l’estil de vida
de l’època ens transmeten els inicis de les relacions públiques.
Clara Rodriguez - Mousse de fresa
No hay comentarios:
Publicar un comentario