Sovint també sentim
a dir que la publicitat i es relacions públiques són un món de plàstic on es
creen aparences falses que amaguen la realitat. De fet, a vegades passa que els
representants importants d’empreses o presidents del govern han sigut educats
per reproduir certs moviments de manera mecànica per ser més eficaços. També,
que als discursos escrits no només hi ha el text a dir sinó que hi ha els
gestos que s’han de realitzar a cada moment per emfatitzar allò que es diu.
Allò que a l’opinió
pública li pot semblar més negatiu d’això no és el fet de que els moviments a
realitzar estiguin escrits en un paper perquè la majoria de nosaltres planifiquem
què farem quan assagem una presentació oral. El més negatiu, allò que dóna
imatge de manipulació, és que aquests discursos no han estat escrits pels
oradors sinó per professionals que han estudiat sobre comunicació no verbal. Estem,
doncs, davant la professionalització absoluta de l’oratòria. L’orador ja no és
qui programa el seu discurs i qui assaja la gesticulació, l’orador no és sinó
un titella que simplement serveix de pont entre un missatge i un receptor.
La publicitat i les
relacions públiques tenen mala imatge. Per què? Realment són diferents al
funcionament humà? Crec que en la paraula professionalització
està la resposta. La ment publicitària no és tan llunyana a la ment humana. La
publicitat ven productes, l’home es ven a si mateix; la publicitat només
ressalta les qualitats, l’home amaga els defectes; la publicitat persuadeix, l’home
també. I el més important, la publicitat són persones, les empreses són
persones, i aquestes persones són tan humanes com la resta. Per què, doncs,
aquestes estan mal vistes? La meva resposta és que perquè les seves
motivacions, les seves funcions, són mecàniques, són econòmiques, són a gran
escala i són, per tant, fredes. Una multinacional i un petit comerç tenen
objectius semblants: sobreviure en el mercat i treure profit econòmic. La
diferència: el mitjà per assolir-los.
Clara Rodriguez - Mousse de fresa
No hay comentarios:
Publicar un comentario